Double Under – Tips & Tools die het haalbaarder maken.

‘Ik heb een REV2, maar toch lukt het niet. Waarom niet!?!’

Er zijn vele zaken diewhy bepalen waarom een Double Under wel of niet lukt. Op deze pagina geven we een aanzienlijke reeks van aandachtspunten die het succes bepalen.

Wij zijn van mening dat je moet beginnen met de basis! En die wordt gevormd door jou zelf. Daar bovenop komt dan het materiaal. Omdat jij zelf de basis bent, moet je er voor zorgen dat jouw lichaam klaar is om aan de slag te gaan met de Double Under.

1) Zonder materiaal in je handen 20 aaneengesloten sprongen maken.
Een Double Under vereist ‘Core Stability’. Dit zorgt er voor dat je kracht die vanuit je voeten gegeven wordt om het lichaam omhoog te laten gaan ook daadwerkelijk effectief in die richting  overgedragen wordt. Wanneer je ‘Core Stability’ te laag is, verdwijnt er Energie in bewegingen die niet gewenst zijn.

2) Hou bij je 20 sprongen je lichaam rechtop en je benen ontspannen naar beneden.
Vaak zien we, met name in de scene van de boksers en vechtsporters, dat de benen gestrekt blijven en er vanuit de heupen ‘geflext’ wordt. Deze actie zorgt voor een reactie in het gehele lichaam. En dat moet dan weer gecompenseerd worden. Focus op zo min mogelijk actie van je lichaam als reactie op je afzet.

3) Zet telkens af vanaf de bal van je voorvoet en voorkomen dat je hakken daarbij niet (of nauwelijks) de grond raken.
Wanneer je afzet vanaf je voorvoeten, bouwen je kuiten een vorm-/voorspanning op die els een veer/elastiek de Energie overdragen. Alles wat ‘platter’ geland wordt leidt tot minder afzet en verlies van ‘Core Stability’.
Extra: Dit is de reden waarom ongetrainden snel last kunnen krijgen van kramp en/of spierpijn in de kuit(en).

4)  Zonder materiaal in je handen 20 aaneengesloten sprongen maken, waarbij je met je handen simuleert dat je daadwerkelijk een ‘Touwtje’ vastgehouden wordt.
Kan je genoeg ‘Multi Tasken’ om aan een Double Under te gaan werken?! Wanneer je niet meer hoeft na te denken over hoe je moet springen, dan kan je je gaan concentreren op je handen die het ‘Touwtje’ rond je lichaam moeten laten gaan.

Wanneer bovenstaande allemaal gedaan is, ga je aan de slag met het materiaal: Je ‘Touwtje’.
Hoewel heel erg veel cognitief (= ‘verstandelijk’) benaderd wordt, benadrukken we telkens weer dat het ongelooflijk belangrijk is om te ‘voelen’ en ‘luisteren’ naar hetgeen je doet.
‘Voelen’ doe je middels je vingers, handen en voeten. Dit gaat het beste wanneer je je ogen dicht hebt.
‘Luisteren’ doe je ook middels je vingers, handen en voeten. Maar deze worden ondersteund door je gehoor. Het moment van tikken van je Rope op de grond bepaald wanneer de rest van je lichaam(sdelen) niet meer op de grond moeten zijn.
De ‘tactiele’ en ‘auditieve’ informatie die je lichaam(sdelen) doorgeven naar je hersenen zorgen er voor dat je lichaam(sdelen) daar op kunnen reageren en anticiperen. Hierdoor wordt het moment van springen. onderdoor draaien en versnellen en vertragen gestuurd.
De mens anno nu is steeds meer aan het vervreemden van zichzelf en het eigen lichaam. We kunnen niet genoeg benadrukken dat ‘voelen’ en ‘luisteren’ onlosmakelijke componenten van falen en succes zijn.

Voordat je begint met je ‘Touwtje’:
a) De juiste lengte van je Rope is de lengte waarmee jij lekker springt. Voor de één is dat met de handvatten eindigend onder de oksels. Voor de ander net boven de heupkam. Zoek dit uit / Ervaar dit door met het juiste Rope te starten: Speed 1a of 1b.
b) Veelal worden de armen opzij gehouden om zo de boog van het Rope korter te maken. Dit duidt op een te lang Rope. En hoe langer het Rope, hoe langer de omloop, hoe lager de snelheid.
c) Ongelooflijk vaak zien we dat ‘ingekorte (Rogue) Speed Ropes’ nog 10 (of meer) centimeter kabel uit laten steken bij het handvat. NIET DOEN!!!! Wat je niet nodig hebt, moet je afknippen en weggooien!! Het heeft geen enkel nu en zorgt alleen maar voor extra onnodige gewicht, beweging, onbalans en irritatie.
d) In veel video’s en boxen worden de handles aan het eind vastgehouden; waarschijnlijk om meer ‘snap’ te kunnen geven opdat het Rope sneller onder de voeten door gaat. Ons advies is om dit NIET te doen.
Pak de handles vol in je hand, waarbij je duimen bijna je Rope raken. Zo heb je controle over je Rope. ‘Sturing’ gebeurt immers vanuit je duimen.
e) ‘Flex’ je handen iets naar buiten toe. Hierdoor wordt de boog van je Rope als vanzelf precies zoals deze moet zijn.

5) Speed Step. Zowel zonder, als met ‘Touwtje’.
Het ritme van je voeten en handen bij de [Speed Step] is exact gelijk aan het ritme van de [Double Under].
Train jezelf dus voldoende regelmatig in ‘Elke stap = 1 volle rotatie van je ‘Touwtje’.

Omdat nu steeds meer het moment gaat ontstaan dat je je ogen open blijft houden, is het zaak om je juiste oriëntatie te zoeken.
Ons advies: Kijk recht naar voren! Hierdoor registreren je ogen het Rope met nog een 1/4 rotatie te gaan. Hierdoor kan het lichaam anticiperen op wat je handen je Rope laten doen.

6) 1 1 2.
’1 1 2. Daar maak je Double Unders mee!’.
Door te werken met een vast ritme onstaat houvast voor je lichaam en je geest. De vast volgorde bepaald wat er gaat gebeuren en wat er moet worden gedaan. Voor ons is het begin altijd:
– Basic Jump = 1 rotatie van het Rope
– Basic Jump = 1 rotatie van het Rope
– Double Under = 2 rotaties van het Rope
In het begin zal de eerste Double Under zeer waarschijnlijk onvoltooid eindigen.
Heel veel uitvoeringsvarianten kunnen getoodn worden.
Vrijwel alles zal terug te voeren zijn op de eerdergenoemde 5 stappen…
Wanneer stap 6 als zodanig wel slaagt, dan volgen de volgende stappen:

7) 1 1 2 1 1 2

8) 1 1 2 1 2

9) 1 1 2 2 2

10) 1 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2  :-)

Wanneer je ergens in bovenstaand proces vastloopt, dan is een clinic zeker geen slechte optie!!