Terug naar overzicht

8 april 2013
Berechja College – Urk

Berechja College - Urk

Deelnemers: Leerlingen 3e klas- Sportklas.
Totaal aantal deelnemers vandaag: 26.
Rope Skipping in de reeks kennismaking.




Vandaag voor het eerst aan de slag op Urk. En wel met twee Sportklassen. Omdat ik ruim op tijd ben kijk ik nog even met naar het laatste kwartier van de twee voorafgaande lessen en neem ik de ruime gymzalen even goed in me op.

Twintig minuten later ben ik klaar met het voorbereiden van de Ropes en de muziek. En terwijl ik wacht op de groep die komen gaat, heb ik de muziek vast aan staan. Mirjam is vandaag mijn contactpersoon en komt naar me toe. "Weet je dat wij een Christelijke school zijn en die identiteit ook zo breed mogelijk uitdragen!?!". Dat had ik inderdaad al gezien toen ik vandaag aan het voorbereiden was. En hoewel ik al eerder in zeer Christelijke omgevingen gewerkt heb, heb ik de muziek niet gescreend op de teksten. De weekend-podcasts van Radio Decibel die ik gebruik zijn een heerlijke werkmix met recente muziek, welke ook door de leerlingen beluisterd wordt. Het is tricky in dit geval. Maar beiden zijn we van mening dat dit vandaag mag kunnen. En mijn taalgebruik is altijd al van een acceptabel niveau. Dus ook dat moet goed komen. :-)

Als de eerste groep compleet is gaan we aan de slag. Van te voren heb ik ze duidelijk gemaakt dat ik geen garanties geeft m.b.t. de 'leukheid' van deze clinic. Maar wel dat iedereen aan het eind veel beter zal kunnen springen met een touwtje.
En zo gaan we heen en weer door de zaal. De beginners gaan met sprongen vooruit. Terwijl de goeden ervaren dat we hetgeen zien van mij, zelf niet kunnen. LEUK!!!!!
Daarna verder met muziek en losse Skills die tot een kleine routine aan elkaar worden gekoppeld.
Als we drie kwartier verder zijn, staat de volgende groep klaar om te beginnen.
"Als je zin hebt om nog een uur mee te doen, dan mag dat absoluut!". Corné en Johan maken dankbaar gebruik van dit aanbod, terwijl de rest netjes de Ropes opruimt en de zaal uit gaat.


Terwijl de tweede groep binnen komt, vraag ik aan Corné en Johan of ze de 'Leg-wrap' durven laten zien aan deze groep. En het is toch FANTASTISCH dat deze jongens dat doen!! Zeker als je beseft dat Corné aan het begin van zijn clinic aangaf niet goed te kunnen springen. Om de beurt laten ze de 'Leg-wrap' zien, waarbij Corné deze 'achteruit' doet. En ik vervolgens tegen de tweede groep zeg: "Dit zijn jullie instructeurs!". En de beide jongens succes wens. Verbaasd kijken de beiden mij nog even aan als ik naar de zijkant stap. Om vervolgens meteen aan de slag te gaan met hun leeftijdgenoten.
Ondertussen kijk ik met Mirjam naar de verschillende processen die nu plaatsvinden. Het zelfstandig leren. Het ontsnappings-gedrag. De co-educatie. En de prima werksfeer en -ruimte waarin dit alles plaatsvind.
Na een minuut of 5 neem ik het van Johan en Corné over. Even testen of iedereen de wrap beheerst. En daarna nieuwe Skills; ook voor Johan en Corné. :-)
Redelijk snel stap ik door naar 2-met-1-Rope en 2-in-1-Rope. En dit leidt tot mooie samenwerkingen en het door mij zo gewaardeerde 'Spelen'. Af en toe stoppen we even en kijken we naar elkaar of naar een nieuwe input. Om daarna weer verder te gaan.


Het is de bel die aangeeft dat ook deze clinic afgelopen is. Ik bedank iedereen en als de Ropes netjes opgehangen zijn en ik ze in mijn tas aan het stoppen ben, komt Johan naar me toe. "Bedankt voor deze leuke clinic! Ik had dit niet verwacht.". Na dit mooie compliment kletsen we nog heel even door en vraag ik hem of ik hem een cadeautje mag geven. Inmiddels is Corné ook omgekleed en vraag ik of hij er ook bij wil komen. Beide jongens krijgen hun eigen Single Rope. Ik vind het zo geweldig hoe ze meegedaan hebben en gegroeid zijn. Terwijl de jongens weg lopen, klets ik met Mirjam nog wat na over zojuist en de school. En gaan we alle vier met een goed gevoel de maandagavond tegemoet...

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.