Terug naar overzicht

30 augustus 2013
De Gooise Daltonschool – Hilversumse Meent

De Gooise Daltonschool - Hilversumse Meent

Deelnemers: Groepen 3 t/m 8.
Totaal aantal deelnemers vandaag: 95
Rope Skipping als onderdeel tijdens de Sportdag.




Na als vorig jaar, mag ik ook dit jaar weer aan de slag met de kinderen tijdens de Sportdag. En als uitbreiding op afgelopen jaar, dit jaar ook met de leerlingen van de groepen 3 en 4.
De plek op de parkeerplaats is snel afgezet. De spanning uit het naastgelegen gebouw gehaald en alles aangesloten. En zo klinkt ruim voordat we gaan beginnen de muziek onder de blauwe hemel.

De eerste groep is duidelijk groep 3. 3 leerlingen die het SUPER-spannend vinden. En één mamma die haar zoontje even wil helpen om de eerste sprongen te maken. Het blijft vreemd dat mamma's, en soms ook pappa's, denken dat hun hulp zeker geboden moet worden, terwijl de expert er staat om zijn kennis en kunde over te dragen. :-) En omdat ik nu eenmaal graag de leiding neem, zeg ik tegen mamma dat ze vanaf nu gewoon een half uur lang leerling is EN aan de andere kant van de groep moet gaan staan. Vervolgens pakken we allemaal ons eigen Rope vast, vouwen het dubbel, leggen het voor ons op de grond en zijn we begonnen!! :D

De tweede groep die komt heeft iets meer 4e-groepers bij zich. Maar ook hier begin ik met de 'Over het Rope op de grond springen'-opdrachten. Met de muziek als begeleiding en een 4e groeper die zich helemaal uitleeft, volgen ook nu weer de verschillende opdrachten en startmomenten elkaar snel op.
En ook de opdrachten met je eigen Single Rope in je hand en de goocheltruc aan het eind leiden weer tot vrolijke gezichten bij de kinderen en de begeleiders.

Ook met de derde groep volg ik de Rode draad van de eerste twee rondes. Aan het eind klets ik nog even na met een mamma van één van de jongens die net heeft deelgenomen. Terwijl we kletsen en ervaringen uitdelen, wordt de lunch bezorgd en kan ik even 'bijtanken' voordat de volgende drie rondes gaan beginnen.

De vierde groep van vandaag is de eerste 5, 6, 7, 8-combinatie van vandaag. Sommigen hebben vorig jaar ook al meegedaan en laten hun ervaringen van toen zien. Een ander zit n.a.v. vorig jaar nu op Rope Skipping bij de Naarder club 'Keizer Otto' en heeft mede daardoor nu een eigen Rope bij zich.
De mengeling van nieuw en oud laat me beginnen met de heen-en-weer-opdrachten. En waar de één moeiteloos volgt, gaat de ander in zijn eigen tempo en uitvoering naar de andere zijde. En dat mag! Iedereen doet het op zijn/haar manier. ;-)

Ook de vijfde groep volgt mijn aanwijzingen op. En zelfs de kinderen die liever hier voor de tweede keer meedoen, dan door te gaan naar een ander onderdeel laten zien aan de anderen wat ze kunnen, om ze vervolgens een stukje op weg te helpen door een gegeven aanwijzing.

Met de laatste groep van vandaag is Chemene er weer bij. Dit 5-jarig onderdeurtje wil graag weer meedoen. En omdat zowel de groep, als haar moeder, als haar oudere zus, als ik daar geen problemen mee hebben, springt ze dapper mee.
Omdat ik in deze groep een jongen met een beenlengte-verschil heb en die daardoor nu even liever niet meedoet met het springen, wil ik nog net iets anders doen. Dus pak ik met hen al snel door naar de 2-met-1-Rope-opdrachten. De gehele groep gaat even zitten, terwijl we met z'n tweetjes een aantal vormen laten zien, waarna iedereen, maar nu in tweetallen, weer aan de slag gaat.
Met Chemene wil ik proberen of ze 'Around the World' kan springen. En vrijwel probleemloos doet ze dat!
Omdat nog een aantal kinderen iets 'uitgevonden' hebben, geven we met een paar koppels EN de drie jongens een kleine voorstelling aan de rest van de op-de-stoeprand-zittende-groep.

Wanneer voor de laatste maal de stem uit de speaker klinkt, is het tijd om op te ruimen en in te pakken. Geholpen door twee mamma's en een passerend "Dag meester! Het was leuk!!!",  is dat zo gedaan. Ja! Het was weer een geslaagd stukje springen vandaag. En de wetenschap dat deze school één van de 28 locaties gaat zijn in het Project 'Touwtje Springen', maakt het een leuk vooruitzicht naar dit lopende schooljaar...

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.