Terug naar overzicht

21 november 2012
KVLO IJsselstreek – Zwolle

KVLO IJsselstreek - Zwolle

Deelnemers: Docenten LO.
Rope Skipping als workshopronde tijdens [Scholingsdag 2012].




Het is altijd leuk om met docenten LO aan de slag te gaan. Zij zijn immers degenen die dagelijks met bewegen bezeig zijn. Van het elementaire bewegen in de Basisscholen, tot en met de meest uitdagende vormen binnen en buiten de gymlokalen. En omdat ik ze vandaag allemaal wil voeden, vraag ik eerst wat ze graag behandeld willen zien. 'uitdagende vormen.', 'De basis.' en 'Zelf ervaren.' zijn een aantal wensen waaraan ik zal gaan voldoen.

Als eerste moet iedereen er voor zorgen dat hij of zij klaar is om mee te gaan doen. Het merendeel pakt een Rope en gaat springen. Twee mannen beginnen met inlopen.

En dat is voor mij meteen een reden om even het bewegings-apparaat te bespreken. Vervolgens gaat de groep in een cirkel staan. Waarom gaan we met z'n allen in deze cirkel staan? "Kom maar allemaal op deze gele lijn staan.", en ik ga aan de slag met de heen-en-weer-opdrachten. Niet dat dit de basis van alles is! Maar wel omdat hier al zo ongelooflijk veel variatie en basis in zit EN het appeleert meteen aan het eigen (niet-)kunnen. Wanneer staat jouw motorisch automatisme in de weg, en wanneer helpt het je? Waarom kijk ik naar beneden en niet voor me uit?
Even zitten. Even praten. Even vraag en antwoord. En vervolgens door op/met muziek. Nu wel aan de slag met de absolute basis!! Over het op-de-grond-gelegde-dubbel-gevouwen-Rope heen springen. Verschillende opdrachten. Verschillende snelheden. DIT is de basis van Touwtje Springen! Nu het Rope in je handen. Allerlei variaties. En aan de zijkant wordt door Ellen druk geschreven en wordt regelmatig de camera ter hand genomen.

Weer even zitten. Weer even ins-and-outs bespreken. En dan door naar 2-met-1-Rope: samen controle hebben. Allerhande variaties worden getoond en verzonnen. Daarna door met volledige controle bij de één met de 2-in-1-Rope-opdrachten. Samenvoegen van beide opdrachten gebeurt al spontaan en snel.

"Waarom mocht er daarstraks niet iemand springen in het touw dat door twee gedraaid werd?! Omdat dit pas kan als er samen gedraaid kan worden!! En deze stap sla ik over, omdat jullie dat wel kunnen. Maar wat jullie wel kunnen doen en aanbieden?! Single Rope in Longer Rope.". En het voorbeeld laat het zien en ervaren.
Tot slot de vier stappen tot Double Dutch. Zo eenvoudig kan het zijn.

Als we weer bij elkaar op de grond zitten, blijven er twee vragen over: "Heb ik iedereen voorzien van hetgeen zij/hij aangegeven had?!". Gelukkig! Dat heb ik. "Heb je dit alles ook op papier voor ons?!", vraagt één van de deelnemers. "Want ik ben meer dan de helft al vergeten.". En ik antwoord dat ik dat niet heb. "Mede omdat ik vind dat je de logica moet laten groeien. En dat de leerlingen zelf moeten ontdekken. Er zijn twee CD-roms en wij zijn bezig met een webvariant. Contact me via touwtjespringen.nl en ik geef je de informatie.".
De andere vraagt betreft het materiaal. Dit is super goed! En inderdaad best prijzig. Maar het is ook wel heel, HEEL goed. En te verkrijgen via ropeshop.nl of touwtjespringen.nl...

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.