Terug naar overzicht

14 november 2012
Nascholingsdag cluster 4 en bewegingsonderwijs – Eindhoven

Nascholingsdag cluster 4 en bewegingsonderwijs - Eindhoven

Deelnemers: Docenten LO of Bewegingsonderwijs.
Rope Skipping in de reeks kennismaking.




De taakgroep Bewegingsonderwijs cluster 4 had mij uitgenodigd om de workshop Rope Skipping te verzorgen. En omdat de doelgroep docenten en studenten FHS zijn die werkzaam of geïnteresseerd zijn in Cluster 4, werden het in het splinternieuwe gebouw van de Fontys Hogeschool Eindhoven twee hele mooie workshops!

Na het referaat, kreeg ik 11 bewegers in de zaal. Dus: Niet te veel praten en snel aan de slag. Maar omdat ik graag wilde weten wat de behoeftes bij de aanwezigen waren, stelde ik ze individueel de vraag wat ze in de komende anderhalf uur behandeld/aangereikt wilden hebben/zien. Duidelijke!!! Dus: Aan de slag!!

Ropes werden gepakt, muziek aan en springen maar. Voor sommigen was de avond-er-voor-in-Eindhoven nog goed voelbaar. Maar op karakter werd er gewerkt en gepraat.
Als allereerste aan de slag met de ECHTE basis: Springen over een touw dat op de grond ligt. Hoe simpel ook. als je dit niet kunt, kun je de volgende stappen zeker niet! Dus vele varianten voordat we verder konden (uit)bouwen.


De dynamische uitbouwing zijn dan de heen-en-weer-opdrachten.HEERLIJK!! Automatismen? LASTIG!!! What you do is what I see and what I understand! But why doesn't my body do what I think I must do??!

Door met de uitbouwing op de plaats, maar met muziek. Ook nu weer eenvoudige uitbreiding van opdrachten in een basis-setting die leiden tot onbegrip over het eigen kunnen.
En door alles heen de handvatten naar de eigen zaal en leerlingen. Het eigen sausje, het eigen recept dat gepakt moet worden om met de aangereikte ingrediënten een geslaagde activiteit te maken. Want dat blijft ten alle tijden staan: JIJ als docent bepaalt WAT je doet met wat je kunt, wat er is, en wat zij doen!!!


Door naar de kleinste samenwerkingsvorm die er is: 2 met 1 Rope.
Zonder springen, met springen, samen springen en samen oplossen.
Vervolgens 'In. Spring. De bocht gaat in...'.
Hoe er in? Hoe er uit? Tegenin inkomen.
En tot slot afsluiten met de gehele groep.


Na de lunch kwam de tweede groep: 29 dit keer.
Zelfde opbouw, maar veel meer en vaker insteken naar de klas, de les en het leraar-zijn.
Roos heeft veel met en bij me te doen gehad. :-)
Wat een geweldige springster is ze!!! Ze kon alles!
Haar methodiek om te beginnen met leerlingen is behoorlijk anders dan die van mij. Maar beiden kunnen prima naast elkaar bestaan!
Samen springen met 1-Rope. En mij dan niet vertellen dat haar knieën liever niet een zijwaartse verplaatsing willen maken.
Met deze groep geen inkomen in een Longer Rope.
Wel de Roos als draaister en Martijn als Springer de opbouw naar Double Dutch laten zien!!


Ja!!! Het was een heerlijke bijscholing!!!




 

2 december 2012:
Waardering van de 31 deelnemers aan de workshop 'Rope Skipping':



Dit is natuurlijk een heel mooi resultaat!!

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.