Terug naar overzicht

17 mei 2013
OBS ‘Het Vogelnest’ – Amsterdam (1 van 2)

OBS 'Het Vogelnest' - Amsterdam
Deelnemers: Groepen 3 t/m 8.
Totaal aantal deelnemers vandaag: 98
1e van 2 maal kennismaken met Rope Skipping.




"Nee. Mark is hier niet. Hij is in de gymzaal verderop.". Dat is een mooi begin. Ben ik op tijd, ben ik nog later dan gepland... "Goedemorgen Mark.". "?? Goedemorgen. ??". En mijn blik in de zaal doet vermoeden dat OF ik OF Mark iets niet goed heeft afgesproken. "Rope Skipping!!!", zegt hij dan en slaat zichzelf tegen het hoofd. Gelukkig. Mark is het vergeten. :D

Twintig minuten later komen de eersten van groep 3. En niet veel later daarna zijn we begonnen!
Het Rope dubbelgevouwen op de grond en dan heel wat sprongen en variaties daar overheen; met de muziek lekker op de achtergrond. Daarna het Rope in je handen en nog meer mogelijkheden. En sommigen vrolijk springend met hun Rope, terwijl anderen voor het eerst een sprong over het zelfgedraaide touw heen maken.


Naarmate de leerlingen ouder worden, wordt het dubbelgevouwen Rope minder en de opdrachten ingewikkelder. Eerst in de heen-en-weer-vorm. En daarna op de plaats. En zo ontstaat er ruimte om steeds weer andere dingen te doen en laat Meester Mark zich ook vaak uitdagen om mee te doen. LEUK!!!!

De vijfde groep van vandaag zijn de leerlingen die, om verschillende redenen, het Nederlands nog niet goed genoeg beheersen. Het is GEWELDIG leuk om met hen aan de slag te mogen zijn. Sommigen springen voor het eerst touwtje. Sommigen lijken wel voor het eerst (weer) kind te zijn en spelen vol overgave met de aangereikte opdrachten. Sprankelende ogen, Parelende zweetdruppels en Trotse blikken nemen in aantal toe naarmate de tijd verstrijkt.

De zesde en laatste groep van vandaag wordt gevormd door de leerlingen van de groepen 6 en 7. Één van hen heeft zichzelf aangeleerd om zo snel mogelijk duidelijk te maken dat hij de beste van allemaal is. Zonder dat hij mij heeft zien springen zegt hij als we met de gehele groep bij elkaar zitten: "Ik kan beter springen dan jou!". "Weet je dat zeker? Want ik heb nog helemaal niets gesprongen.". "Ja. Ik ben beter!!". "Kom. Dan doen we een wedstrijdje. :D". De rest van de klas (evenals Meester Mark, Juf Amanda en ik) ziet meteen dat dit leuk kan worden en maakt ruimte voor de Battle.
"Jij moet beginnen.", zegt hij. En ik maak 6 Basic Jumps en stop het Rope onder mijn voeten, waarna ik hem aankijk om duidelijk te maken dat het zijn beurt is. "Wanneer ga je echt springen!?!", is direct zijn vraag. "Is het in een Battle niet zo dat ik eerst iets doe. Daarna jij. Daarna ik. En dat we elkaar zo uitdagen en overtreffen!?!". Hij kijkt me glazig aan, maakt wat 'sprongetjes' en geeft aan dat ik weer ben. Cross-combinaties voor en achter mijn lichaam, gevold door rotaties en weer die stop onder mijn voeten, doen de gehele klas in gejoel uitbarsten, waarbij sommige jongens luid schreeuwend een vreugderondje door de zaal maken. Mijn tegenstander is niet onder de indruk. "Is dat alles?!", waarna hij vervolgens een drietal vreemde bewegingen over zijn Rope probeert te realiseren en mij daarna weer triomfantelijk aankijkt. 360, Double Under, Side Swing Crosses en een Frog om het geheel af te sluiten maken de groep nog gekker dan net. Mijn tegenstander zegt niets, maar is ook niet uit het veld geslagen. "Maar jij hebt meer geoefend!", zegt hij verdedigend.
Wanneer ik de gehele groep weer bij me op de grond heb zitten zeg ik hem: "Het is lef om zonder dat je iemand kent of bezig hebt gezien, al zegt dat je beter bent. Ik zou het zelf niet gauw doen.". Ik geloof niet dat de boodschap over is gekomen, want hij is nog steeds de beste!
De rest van de les doet hij weinig mee. Want Touwtje Springen is niet voor hem. Hij kan immers voetballen!! De rest van de groep, inclusief Juf Amanda (!!!), geniet zichtbaar van de uitdagingen die het Rope te beiden heeft.
Als de les afgelopen is, en ik sta op te ruimen met Mark, komt hij weer naar me toe. "Kom voetballen dan!". Ik kijk Mark aan en twijfel. Ik heb zo nog een clinic EN ik kan niet goed voetballen. Lang hoef ik niet te twijfelen. Hij moet immers ook zijn kans hebben. 2 minuten later is er heel wat balbezit geweest EN een Panna gescoord. En weer is hij niet als winnaar uit de bus gekomen...

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.