Terug naar overzicht

20 juni 2013
RSG Lingecollege – Tiel

RSG Lingecollege - Tiel
Deelnemers: Sportklassen VMBO2.
Totaal aantal deelnemers vandaag: 28
Rope Skipping als nieuwe beweegactiviteit.




Vandaag voor de tweede keer dit schooljaar in Tiel. En deze keer mag ik met leerlingen van de TL-2 sportklas aan de slag.

Wanneer de eersten binnenkomen is duidelijk dat de groep van de vorige keer hen heel duidelijk heeft vertelt dat het heel erg leuk gaat worden! En zo gebeurt het dat binnen 5 minuten vrijwel iedereen al een Rope gepakt heeft en aan het springen is gegaan. GEWELDIG!!!

Nadat Bart en ik even gekeken hebben naar de bewegende groep, neem ik het initiatief weer. Even zitten. Even korte uitleg. Even een compliment. En dan aan de slag met de heen-en-weer-opdrachten. Van eenvoudig naar steeds moeilijker. Van geen, naar een enorme uitdaging. Jongens verrassen meiden. Leerlingen verrassen zichzelf. En ook Bart doet dingen met een Rope die zijn lijf hem niet eerder heeft laten doen.

De overgang naar de Single Rope Skills op de plaats wordt gevormd door een kringgesprek waarbij ik even vertel hoe kwetsbaar je voor een groep staand bent. En dat dit de momenten zijn waarop iemand graag gestimuleerd en beloond wil worden voor het feit dat hij/zij het probeert. En niet dat een 'BOOOEEEE', 'Looser' of 'Woehahaha' moet klinken als het fout gaat. De blikken in de meeste gezichten laten herkenning zien. En bij anderen is het vallende kwartje hoorbaar.

Wanneer iedereen weer een plekje in de zaal heeft gevonden gaat de muziek weer aan en 'spring' ik er weer vandoor. 29 anderen volgen mijn bewegingen en bewegen met het Rope in vormen die ze met succes kunnen voltooien. Muziek uit. Even kletsen; en zij dus rusten. En weer muziek aan en meespringen.

Omdat David zijn arm gebroken heeft gehad, springt hij niet mee. En is hij dus de perfecte schakel om het 2-met-1-Rope te introduceren. Voor het oog van de gehele groep kopieert hij vrijwel zonder problemen mijn bewegingen, waardoor de rest de indruk krijgt dat dit heel makkelijk is. Even later ervaart de gehele klas dat makkelijk en lastig soms heel dicht bij elkaar liggen. Een tweetal jongens is al heel snel zo creatief dat ze samen in één Rope aan het springen zijn. Na de gehele klas even te hebben stilgezet, laten de jongens zien wat ze aan het doen waren; en zijn daarmee een inspiratie naar de anderen.
Vervolgens 2-in-1-Rope, waarbij ik om de leerling heen draai en hem onder andere een handvat in zijn rechter hand praat en vervolgens uit ons samen springen stap. :-) "Oh. Dat deed ik vroeger ook op school!", hoor ik iemand zeggen. En weer is iedereen in een nieuwe opdracht met elkaar aan het springen.


"Als deze twee goed kunnen draaien, dan kan ik probleemloos met en in mijn Single Rope springen.". En zo sta ik 5 seconden later allerhande Skills te springen terwijl de twee jongens het blauwe Rope om mij heen draaien, waarna zich diverse drietallen vormen en wij geïmiteerd worden.

Omdat het al weer bijna tijd is, sluit ik af met de wedstrijd 'Long Rope jongens tegen de meiden'. De groep die als eerste 3 opeenvolgende sprongen maakt, heeft gewonnen. Prachtig om te zien hoe dit opgepakt, vvertaald, vormgegeven en uitgevoerd wordt. De meiden slagen er als eerste in om dit tot een succesvol geheel af te ronden. "De jongens hebben verloren. Stuur de 2 slechtste springers maar naar de meiden toe!". Meteen worden 2 jongens uit de groep 'verstoten'. En terwijl ze naar de meiden lopen, komen er meteen twee naar ze toe en neemt de groep deze twee lelijke eendjes onder de vleugels. De jongensgroep heeft als eerste één sprong gemaakt en zijn terecht blij! Maar 3 is de opdracht. En wederom zijn het de meiden die dit als eerste realiseren!! :D En ook de derde keer, met wederom 2 jongens extra, lukt het de meiden om als eerste de 3 sprongen te halen. En dus helpen de jongens mee met opruimen van de Ropes, terwijl de meidengroep allemaal even komen bedanken voor de lekkere en leuke les...

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meer informatie.